De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Nieuwsrss feed nieuws

beschrijving
woensdag, 11 december 2024
Luc Ponet en Baroque & More brengen een unieke culturele muzikale dialoog. Gastmusici Luiz Marquez (Mexico) en Carlos Costa (Cuba) bespelen pre-Hispanic instrumenten, verweven met Europese...
beschrijving
dinsdag, 10 september 2024
Het halfjaarlijks erfgoedmagazine "LEF – Durven met Limburgs erfgoed" van provincie Limburg, Directie Ondernemen, afdeling Erfgoed is er weer! Deze editie staat vol inspirerende verhalen en projecten,...

Erfgoed in beeld

Merci Rik!
Deze functionaliteit is uitgeschakeld door je cookie policy instellingen.
Je kunt deze instellingen aanpassen op de cookie policy pagina.

Voice over (man)
6 u. ‘s ochtends. Tijd om te vertrekken.

Beelden
Campagnemateriaal wordt in een busje geladen.
Rik wordt op een weg gespoten met een sjabloon.
Beelden uit voorjaarskoersen met "Rik" op en langs de weg.

Stemmen tijdens de beelden
Rik, merci jong.
Merci Rik! Merci!
Rik! Rik!
Merci Rik!

Voice over (vrouw)
Als Rik dit nog had kunnen zien, was hij trots. Maar waarschijnlijk ook een beetje ongemakkelijk. Hij had vast allerlei vragen.
Wat gebeurt er allemaal? Waarom zie ik overal mijn naam?

Het is al een tijdje aan de gang, vooral in de voorjaarskoersen.

Tijdens beelden van een wielerwedstrijd op Sporza ...
Ruben Van Gucht: hoe zit dat nu met die actie van Merci Rik?
Ine Beyen antwoordt: iedereen blijft het ook maar vragen.
Ruben Van Gucht: komaan jongens, kom er mee op de proppen.
Ine Beyen: we willen het weten.

Voice over (vrouw)
Er werd geverfd, geroepen en gefluisterd. Want bij Rik’s naam staat ook “Merci”.
Erkenning.
Eindelijk.
Maar waarom nu, zo ineens?

Beelden
Kaart van Frankrijk, jaartal 1903 met geluidsfragment uit de Tour de France
Kaart van Italië, jaartal 1909 met geluidsfragment uit de Giro d'Italia
Kaart van Spanje, jaartal 1935 met geluidsfragement uit La Vuelta

Beelden
Samensmelting van de kaarten van Frankrijk, Italië en Spanje naar de kaart van Frankrijk, jaartal 1892 en het campagnebeeld "Merci Rik"
Beelden van fietsers op Limburgse wegen

Voice over (vrouw)
Rik is een pionier, een onbewuste held.Met een fietsidee dat blijft voortleven, zonder dat hij hier ooit naar streefde.
Zijn naam op de straten is een eerbetoon ... aan zijn onmiskenbare invloed op de wielersport, het fietstoerisme en de regio.

Merci Rik.

Merci aan de man die het fietsen in Limburg op de kaart zette ... en misschien ver daarbuiten.

Beelden
Fietsonderdelen zoals een fietsketting, wiel, ...
Animatie van een man die met de fiets vertrekt, uitgewuifd door mensen langs de kant.
Toeristische beelden

Voice over (man)
Ik check nog even of mijn fiets volledig in orde is en laat mij uitwuiven door mijn vrienden van de Véloce Club.
Ze begeleiden me tot hier, tot aan de poorten van hun mooie stad.
Mijn vertrekpunt voor een tocht doorheen de Kempen.
Een pittoresk maar vrijwel onbekend stukje Vlaanderen.

Roepende stemmen
Tot vlug!
Goede reis!
Dankjewel!

Beelden
Archiefbeelden Markt Hasselt en leden van de fietsclub

Pancarte: "Café de la Bourse", gevolgd door "Véloce Club Hasseltois"

Voice over (vrouw)
1982. In Café de la Bourse op de Hasseltse Grote Markt wordt de allereerste fietsclub van Limburg opgericht.
De club richt zich zowel op het wielrennen als het fietstoerisme.
Hun eerste voorzitter is Henri L’Allemand. Rik voor de vrienden.

Pancarte: "Henri L'Allemand", gevolgd door "Rik"

Afwisselende beelden van een draaiend fietswiel en een iemand die schrijft, de kaart van Limburg met een boek langs en het jaartal 1893

Voice over (vrouw)
Rik fietst niet alleen maar schrijft er ook over.
In 1893 vestigt hij zijn naam in de fietspers met een uitgebreid reisverslag doorheen Limburg.

Van landschappen en monumenten die hij passeert.

Pancartes: "Landschappen" en "Monumenten"
Beeld: voorpagina "En Campine"

Voice over (vrouw)
Het reisverslag “En Campine”, “In de Kempen” in het Nederlands, over zijn fietstocht uit 1892 lanceert mee het idee van het “Ronde-fietsen”.

Beeld: tekening van renners met publiek
Pancarte: "de Ronde van Limburg"

Voice over (vrouw)
De 1ste Ronde van Limburg ziet het levenslicht.

Beeld: campagne affiche, afgewisseld met toeristische beelden

Voice over (man)
De weg tussen Bree en Maaseik bestaat gelukkig volledig uit macadam. Alle wegen zijn hier trouwens in goede staat. Dit is het paradijs voor fietsers.
Heidevelden zijn er wel, maar minder dan elders. Ik rijd vooral door dichte sparrenbossen, afgewisseld met open weides en akkers.

Archiefbeelden wielrennersbond, wielerwedstrijd en "En Campine"

Voice over (vrouw)
Raoul Claes, de voorzitter van de Belgische Wielrijdersbond, is er bij de publicatie van “En Campine” in 1893 lovend over.
Bijna meteen volgt een uitgave in boekvorm.
Als belangenbehartiger van het wielertoerisme vestigt Rik al snel zijn naam binnen het wielermilieu.
De massa gewone fietsers zijn voor hem belangrijker dan het kransje wielrenners.

Toeristische beelden met de geanimeerde fietser

Voice over (man)
Het is de toerist die de ware kracht van het fietsen vormt, de kracht van invloed uitdraagt en de kracht van het aantal heeft.

Archiefbeelden van de krant "Le Vélo"

Voice over
Al snel volgt de internationale doorbraak. Van 26 februari tot 17 maart 1894 wordt Rik's reisverslag, ja ... over Limburg, 20 dagen in feuilletonvorm gepubliceerd in Le Vélo. Het belangrijkste Franse dag- en sportblad en de referentie in de wielerwereld van die tijd.
Telkens op de cover onder de titel “En Campine. Excursion d’un cycliste” en ondertekend met ... Rik.

Voice over (oude radio geluid)
Vanaf overmorgen publiceren we “En Campine” van Rik L’All, een zeer gewaardeerde collega in de Belgische pers.
Hij brengt een fascinerend relaas van een fietstocht, door één van de minder gekende regio's van België.

Archiefbeelden Geo Lefèvre, En Campine, Le Vélo, iemand typt op een 19-de eeuwse typemachine

Voice over (vrouw)
Frankrijk 1894, Géo Lefèvre is 17 jaar oud wanneer “En Campine” in Le Vélo verschijnt.
Hij is helemaal gek van alles wat met fietsen te maken heeft.
4 jaar later gaat hij zelf aan de slag als journalist bij Le Vélo waar hij in 1900 wordt opgemerkt door Henri Desgrange, hoofdredacteur van de concurrerende krant l’Auto.

Beelden van het kanaal

Voice over (man)
Het Kempisch Kanaal loopt als een blauwzilveren ader doorheen het landschap, tot zo ver mijn oog reikt.
Het water lijkt wel te slapen. Slechts nu en dan zie ik een zachte golf verschijnen of een rimpeling van het wateroppervlak door een vis die voorbij zwemt. De cirkels in het water deinen uit tot ze hun einde vinden aan de oevers.

Beelden van de kaart van Frankrijk en Limburg, archiefbeelden van de Tour de France

Voice over (vrouw)
Tijdens een werklunch in 1902 stelt Lefèvere aan Degrange het idee voor van een wielerkoers die Frankrijk doorkruist in verschillende etappes. Zijn ronde-idee loopt parallel met wat Rik 10 jaar eerder in zijn eentje in Limburg had gepresteerd.
Zette Rik’s ronde door Limburg Lefèvere aan het denken?
Het resultaat? In 1903 wordt de allereerste Tour de France gereden.
De Giro en de Vuelta volgen later.

Beelden in het bos en in Zutendaal

Voice over (man)
De weg maakt een scherpe bocht naar rechts en loopt tussen 2 hagen van sparren door. Open plekken en mensen zijn nergens te bespeuren. Het lijkt wel of ik op een lange, witte lijn rijd, met donkere muren aan beide zijden en boven me enkel een blauwe hemel. Tot ik plots een smalle, korte kerkentoren bedekt met leien voor me zie. Dit is Zutendaal, dat is duidelijk.
Ik moet hier wel even halt houden. Mijn pedaal is losgekomen. Mijn eerste ongelukje onderweg.

Beeld met kaart van Limburg en campagne beeld "Merci Rik!", de Instagramaccounts, de affiches op bussen en muren, animatie van de contouren van Limburg via de affiches, de campagne in actie

Voice over (vrouw)
Rik’s verhaal kwam uiteindelijk terug naar Limburg.
Met 2 Instagramaccounts die het verhaal lanceerden: Merci Rik en Margot zoekt Rik. Bussen met hierop een aantrekkelijke zin uit Rik’s reisverslag reden onbewust op Rik’s route. 8 atypische verschillende billboards verschenen in 8 gemeenten met hun fragment uit het reisverslag. In elk billboard werd één letter gemarkeerd. Samen vormen ze “Merci Rik”.
De 8 billboards vormen samen ook de contouren van de provincie Limburg.
42 willekeurig uitgekozen Limburgers uit de 42 Limburgse gemeenten kregen een persoonlijke brief van Rik.
En in de 42 Limburgse gemeenten werd op 42 Rik-plaatsen “Merci Rik” geverfd.

Zoals we allemaal weten, eist de geschiedenis altijd haar plek op. Ook zoveel jaar later. De provincie Limburg zet dan ook met plezier een project op rond haar fietspionier Rik.
Merci Rik.

Beelden van Genk met geanimeerde fietser

Voice over (man)
Genk is misschien wel de meest pittoreske en bekende plek in dit platteland. De hele zomer lang lopen er massa's bezoekers rond: schilders op zoek naar nieuwe kleuren, gezinnen op vakantie, zieken die nood hebben aan zuivere lucht.
Britse toeristen zijn gek op de stad.

Beeld uit website met kaart, beelden van Limburg en animatie over wat er gezegd wordt

Voice over (vrouw)
Op mercirik.be vind je Rik’s route en zie je waar hij gepasserd is ... maar ook wat hij allemaal gemist heeft.
Welke gemeenten hij heeft aangedaan en welke niet.
Ook het volledige reisverslag lees je hier.
De provincie Limburg roept iedereen op, om foto's samen met een verhaal in te sturen van onbekende, onontdekte en niet evidente plaatsen in Limburg waar Rik had moeten passeren. De Limburgse hidden gems.
Een heel persoonlijke insteek. Die betrokkenheid creëert. Gemeenschapsversterkend werkt en toont hoe mensen, vroeger en nu, naar “erfgoed” kijken. Met jouw input gaat de provincie Limburg aan de slag.
Er komt een historisch Rik-boek, maar ook een eigentijdse reisgids met nieuwe Rik-routes gebaseerd op de gegeven input.
Scholen krijgen een educatief fietspakket.
Rik's verhaal wordt vertaald naar een eigenzinnige voorstelling en tegen het EK wielrennen in Limburg verschijnt een Rik street art kunstwerk.
En waarschijnlijk duiken nog vele nieuwe opportuniteiten en partners op.

Voice over (man)
In de nacht verdwijnen de Kempen. Het is het land van de toekomst; ongetwijfeld.

Verschillende stemmen
Merci Rik.
Merci Rik!

Campagnebeelden
Website: www.mercirik.be 
Logo's provincie Limburg en PCCE (Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed)

Facebook

Deze functionaliteit is uitgeschakeld door je cookie policy instellingen.
Je kunt deze instellingen aanpassen op de cookie policy pagina.

Producten