Elke Belg of vreemdeling die in België woont, moet een identiteitskaart hebben. Deze wordt afgegeven door het stads- of gemeentebestuur van zijn woonplaats. Ook voor reisdocumenten - ook wel paspoort of reispas genoemd - kun je er terecht.
Sinds 1 januari 2018 zijn de gemeenten bevoegd voor aanvragen van paspoorten door Belgen die in het buitenland wonen en op doorreis zijn in België en voor reisdocumenten voor staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen.
- Staatlozen en vluchteling dienen zich aan te melden in de gemeente waar zij wonen (en ingeschreven staan).
- Belgen die in het buitenland wonen (en ingeschreven staan):
- indien gewoond in België: laatste gemeente van woonst.
- indien nooit gewoond in België: Belgische gemeente van geboorte.
- Indien nooit gewoond en niet geboren in België: gemeente naar vrije keuze.
- Vreemdelingen: de vraag moet eerst per e-mail worden voorgelegd aan FOD Buitenlandse Zaken.
Wat te doen bij verlies van jouw reisdocument?
Als je jouw reisdocument verliest of het slachtoffer wordt van een diefstal, moet je dit onmiddellijk melden bij een politiedienst naar keuze. Bij je aanvraag voor een nieuw paspoort, moet je steeds het attest van verlies of diefstal van de politiedienst waar je aangifte deed, meebrengen.