Haspengouw is na Zuid-Tirol de grootste en belangrijkste fruitstreek van Europa. In de nieuwe strategische toeristische beleidsvisie van Limburg wordt het fruittoerisme als een belangrijke productlijn naar voor geschoven. Om het fruittoerisme sterker te kunnen verankeren in de regio mikt dit project op de uitbreiding van het bestaande oogstprogramma als aanvulling op het succesvolle bloesemtoerisme in april. De bijkomende activiteiten die rond het fruittoerisme worden opgezet, moeten van april tot en met oktober toeristen aantrekken. Het gespreide aanbod kan zo de lacunes tussen de bestaande piekmomenten opvullen.
Toerisme Limburg voert de volgende jaren ook via een communicatiecampagne promotie voor het fruittoerisme in Haspengouw. Het toeristisch seizoen start met de Haspengouwse bloesems in april. Daarna wordt de focus gelegd op het uitgebreide oogstaanbod in Haspengouw. Om de toeristische fruitlocaties zo goed mogelijk te ontsluiten voor bezoekers en toeristen, voorziet dit project ook een duidelijke signalisatie en goede informatieborden die blijvend en duurzaam zijn.
Ook zal het project een digitale toepassing creëren waarmee het inhoudelijke verhaal van de toeristische fruitattracties met specifieke aandacht voor het vakmanschap van de Haspengouwse fruittelers kan toegelicht worden.
Thema: duurzame ontwikkeling
Programma: Leader
Startjaar: 2013
Partner: Toerisme Limburg
Totale projectkosten: € 179.122,00
Europese subsidie: € 34.928,79
Limburgse subsidie: € 43.078,84