Lokale producten zijn meestal verser en smaakvoller dan producten die een meerdaagse reis hebben afgelegd tot in de winkel. Maar dat is niet alles. Producten uit eigen streek zijn ook nog eens goed voor de lokale economie en bieden door hun traceerbaarheid en verhaal net dàt tikkeltje meer!
Online platform met totaaloverzicht
De grote mate aan transparantie schept vertrouwen, maar de consument heeft vaak nog onvoldoende zicht op het aanbod. Het nieuwe online platform Limburg Smaakt naar Meer zal daar verandering in brengen.
Naast het totaaloverzicht met Limburgse landbouwproducten en specifieke productpagina’s worden via recepten en inspiratie-artikels de producten op een originele manier onder de aandacht gebracht. Verder zorgen boeiende interviews en sprekende beelden ervoor dat je kan kennis maken met Limburgse producenten en het verhaal achter hun product. De geïntegreerde zoekfunctie en kaartapplicatie zorgen er voor dat je in een handomdraai het product en de verkooppunten in jouw buurt kan vinden.
Om de appetijt op te wekken, werd in 2017 al de gelijknamige campagne "Limburg smaakt naar meer" kon je eind ingezet.
Advertenties en kookprogramma
Tien weken lang werden tien Limburgse land- en tuinbouwproducten in de kijker worden gezet. Vijf bekende Limburgers werden daarbij letterlijk het gezicht zijn van het product.
De producten waren ook te zien zijn in het kookprogramma "Jo" op TVL. Jo Grootaers (chef-kok Altermezzo) verwerkte de Limburgse producten hier in éénvoudige en frisse gerechten.
Herbekijk de afleveringen
- Aflevering - Toast grotchampignon, verse tuinkruiden en Limburgse geitenkaas
- Aflevering - Crumble van Conference peer
- Aflevering - Tartaar van Haspengouw beef, gerookte paling en waterkers
- Aflevering - Sabayon van Polygoon Anna bier, blauwe bessen en frambozen
- Aflevering - Salade met Grevenbroecker, Conference peer en waterkers
- Aflevering - Trifle van gebakken Jonagold, verse kaas en granola
- Aflevering - Stoofpotje van Limburgse varkenswangen met Toeteler amber tripple en Grotchampignons
- Aflevering - Salade van Voerense gerookte forel, rode biet, aardpeer en yoghurt
Exclusief productmagazine
Om jullie meer info over de producten te verschaffen, liet de provincie een exclusief productmagazine maken. De vijf ambassadeurs vertellen hier over hun liefde en voorkeur voor het lokale product en er wordt ingezoomd op leuke productweetjes, recepten en getuigenissen van koks, retailers, voedingsdeskundigen, ... die het onderscheidende karakter van de Limburgse producten verder onderschrijven.
Het magazine gemist? Dan kan je het ook online terugvinden via www.limburg.be/magazinelimburgsmaaktnaarmeer.
Bezoek ook Facebookpagina @LimburgSmaaktnaarMeer waar we samen met jullie andere Limburgers kunnen inspireren om meer Limburgse producten te kopen én zo de 2.900 Limburgse landbouwers te steunen.