LIKONA-vrijwilligers lanceren uniek naslagwerk rond vogelstudie in Limburg

Zaterdag lanceerden vrijwilligers van de LIKONA-vogelwerkgroep de nieuwe publicatie "Vogels in Limburg - Historiek, verspreiding, trends en verplaatsingen". Dit boek beschrijft elke vogelsoort die ooit in Belgisch Limburg voorkwam en belooft hét standaardwerk over vogels in Limburg te worden.

Meer dan 750 medewerkers van de vogelwerkgroep van LIKONA (Limburgse Koepel voor Natuurstudie) droegen de laatste 50 jaar hun steentje bij aan deze eerste Limburgse avifauna. Zo’n avifauna bundelt alle gekende informatie over vogels. Het resultaat is een uniek geïllustreerd naslagwerk van meer dan 500 pagina’s. De gebruikte gegevens gaan tot meer dan 150 jaar terug in de tijd.

Globale analyses leveren voeding voor biodiversiteitsbeleid

“Vogels in Limburg” is niet alleen leesvoer voor vogelliefhebbers, ook beleidsmakers hebben er iets aan. Dat geldt ook voor Bert Lambrechts, gedeputeerde voor Milieu en Natuur en voorzitter van LIKONA.

“Deze nieuwe publicatie is een huzarenstuk waar honderden vrijwilligers de laatste elf jaar aan bijdroegen. Het boek bundelt alles wat we weten over elke vogelsoort die ooit in Limburg gezien werd. Dat op zich is al een hele prestatie. Maar het boek is meer dan een opsomming van soorten. In het boek vinden we ook grafieken over evoluties terug, en globale analyses over vogelsoorten in onze provincie. Dat is belangrijke informatie, waar we mee aan de slag kunnen als het over biodiversiteitsbeleid gaat.”, aldus gedeputeerde Lambrechts.

Enkele conclusies

Uit die globale analyses kunnen we boeiende conclusies trekken. Zo illustreren de gegevens uit deze publicatie bijvoorbeeld dat bosvogels het goed doen, en dat vogels van waterrijke gebieden het nu een pak beter doen dan in het jaar 1994.

“De investeringen in het vijvergebied Midden-Limburg en andere waterrijke gebieden missen hun doel dus niet. Anderzijds illustreert de informatie in dit boek ook dat weide- en akkervogels in landbouwgebieden nog altijd achteruitgaan, ondanks alle inspanningen voor beheersovereenkomsten met landbouwers.”, stelt Jan Stevens, coördinator van deze publicatie.

Meer informatie

Deze nieuwe publicatie is boeiend leesvoer voor elke natuurliefhebber. Geïnteresseerden kunnen hun exemplaar online bestellen op www.provinciaalnatuurcentrum.be/vogelsinlimburg.